14. SCRM toegepast op de reissector

 

Onderwerp

Social CRM toegepast op reissector

Uitwerking

Individueel

Toegemeten tijd

20 minuten

Beschrijving

Stel dat je zaakvoerder bent van een reisbureau. Hoe zou jij omgaan met de problematiek van dalende klantloyaliteit zoals geschetst op subpagina 3: 'Reisbureaus zijn gratis service beu'.

Probeer een gefundeerd antwoord te geven. Gebruik eventueel voorbeelden om je antwoord te verduidelijken.

 

Het is duidelijk dat de zaakvoerder innovatief uit de hoek zal moeten komen. Er zijn een paar oplossingen die ik voor ogen zie:

1. De agressieve aanpak
Per informatieonderdeel of offerte die je maakt als zaakvoerder van een reisbureau reken je een bepaalde opslag aan. Als de reis dan effectief via het reisbureau geboekt wordt, kan je dit storten. Het is op deze manier dat je een duidelijk signaal geeft naar de klant toe, dat je job je volwaardige broodwinning is.

2. De innovatieve aanpak
"If you can't beat them, join them". Waarom niet zelf voor het grootste gedeelte online gaan? Dit kan je flink wat kosten besparen. Je hebt de mogelijk om je bedrijfspand te sluiten en online vragen te beantwoorden. Hebben de klanten nog steeds nood aan een face-to-face gesprek? Het geld dat je uitspaart door het bedrijfspand te laten vallen kan je gebruiken om een bureau in te richten in je huis, of je kan buitenshuis afspreken.

3. De utopie aanpak
Een samenwerking tussen zowel internetsites voor vluchten, de vluchtmaatschappijen en de reisbureaus om gezamelijk tot een oplossing te komen, maar zoals de titel het al vermeld: dit is een utopie.

 

© 2012, Jasper DeBoel, Bachelor in het bedrijfs- of office management, Arteveldehogeschool Gent