15. CRM versus SCRM
Onderwerp |
CRM versus SCRM |
Uitwerking |
Individueel |
Toegemeten tijd |
20 minuten |
Beschrijving |
|
Traditionele vs sociale CRM
CRM wordt gebruikt door bedrijven om informatie te verzamelen en beheren van hun klanten. Maar de klanten vandaag de dag veranderen. Er wordt verwacht dat tegen het einde van het jaar 20% van de hele wereldbevolking op sociale netwerken zal participeren.
|
Traditionele CRM |
Social CRM |
Marketing |
Traditionele marketing draait om direct marketing met als enigste doel het verhogen van de verkoop. |
De consumenten willen de conversatie aangaan en interactie/engagement. |
De overschakeling van traditionele CRM naar SCRM bracht in de eerste plaats een verandering in een communicatie teweeg. We gaan van een eenrichtingsverkeer naar een tweerichtingsverkeer, waarbij de conversatie wordt aangegaan en er een interactie tot stand komt. |
||
|
Traditionele CRM |
Social CRM |
Sales |
CRM is gebaseerd op het verzamelen van consumenteninformatie en gaan specifieke campagnes africhten op maat naar de klant. |
SCRM is geen direct weg naar de klanten, maar is gericht naar de potentiële klanten |
Het grote verschil tussen CRM en SCRM is dat CRM is gebaseerd op bestaande klanten, die ze zo goed mogelijk proberen te bereiken en dat SCRM gebaseerd is op potentiële klanten. Via communicatie proberen ze dan ook prospects te overtuigen om volwaardige klanten te worden. |
||
|
Traditionele CRM |
Social CRM |
Service & Support |
Traditionele CRM wordt uitgevoerd binnen de opgelegde uren en kanalen van het bedrijf. |
Klanten verwachten dat bedrijven zo snel mogelijk reageren op hun platform van voorkeur. |
Bij de traditionele CRM zien we dat dit een klassieke klantendienst is, die hun taken uitvoeren binnen de kantooruren en met een callcentermedewerker die is vastgeketend aan zijn script. Dit is vrij geautomatiseerd en al helemaal onpersoonlijk. Vaak is ook de enigste manier om het bedrijf te bereiken via e-mail en telefoon. |
||
|
|
|
Feedback |
Bedrijven contacteren onmiddellijk de klant om feedback te verkrijgen. |
Klanten delen hun mening met miljoenen anderen online. |
Bij traditionele CRM waren het de bedrijven die de klant contacteerde om feedback te verkrijgen. De klant ging wel via mond-aan-mond reclame het bedrijf aanbevelen, maar dit was eerder in kleinere kringen.
|
© 2012, Jasper DeBoel, Bachelor in het bedrijfs- of office management, Arteveldehogeschool Gent