5. CRM draait om Ken je klant

 

Onderwerp

CRM draait om ‘Ken je klant!’

Aanpak

Individueel

Resultaat

Uit te werken op jouw webpagina: ‘5 CRM draait om Ken je klant’

Toegemeten tijd

1 uur

Vraagstelling

Ga op zoek naar gelijkenissen en verschillen tussen CRM en ERP. 

Tip

·         Maak een tabel in twee kolommen en zet de 2 begrippen naast elkaar. Probeer zo veel mogelijk informatie te verzamelen en synthetiseer je antwoorden in de tabel.


Wat ?

Customer Relationship management

Enterprise Resource planning

Verschil

Staat in voor het verzorgen van extern gerichte processen

Het verzorgen van intern gerichte processen

Verschil

Flexibel systeem met veranderlijke processen

Vast systeem met vaste processen

Verschil

Heeft betrekking op klanten en verkoop

Heeft betrekking op personeel, financiën en productiviteit

Verschil

Klant staat centraal

De cijfers staan centraal

Verschil

Integratie met sociale netwerken mogelijk

Integratie met andere software
Boekhoudpakket
Online banking

CRM is duidelijk voor alles wat buiten het bedrijf plaatsvindt, wat dus constant kan veranderen met betrekking tot klanten en verkoop. Het hoofdidee van dit soort management is de klant. Door de evolutie van de laatste jaren is het werken met sociale netwerken hier enorm belangrijk in geworden.

ERP is voor alles wat zich binnen het bedrijf voordoet. Het is een onveranderlijk systeem dat betrekking heeft of het personeel, financiën en de productiviteit van het bedrijf. Logischerwijs staan dan ook de cijfers sociaal. Het is niet te integregen met sociale netwerken, maar wel met de andere software voor de boekhouding of online banking.

Gelijkenis

Ze maken beiden gebruik van een workflow

Gelijkenis

Het opslaan van gegevens in een repository

Gelijkenis

Het verhogen van de efficiëntie

Gelijkenis

Behouden van het overzicht

Gelijkenis

Het opvragen van analytische gegevens

 

© 2012, Jasper DeBoel, Bachelor in het bedrijfs- of office management, Arteveldehogeschool Gent